Lubuskie szlaki nordic walking - Z Trójkąta Sakralnego do Chrystusa Króla - Lubrza i okolice

Szlak Nenufarów

Trasa: Lubrza – Nowa Wioska – Lubrza (8 km/niebieski)

Rodzaj trasy: przyrodniczo - krajobrazowa

Stopień trudności – łatwy

Czas przejścia – 1,5 h

Walory – szlak prowadzi wokół jezior Lubie i Goszcza. Na szlaku jest kilka miejsc wypoczynku z ławkami i wiatami. Znajdziemy tam również tablice informujące o walorach przyrodniczych obu jezior.

Opis szlaku:

Początek szlaku znajduje się na placu „przy czołgu” w centrum Lubrzy. Na miejscu parkingi dla pozostawienia samochodu. Szlak biegnie w kierunku południowym wzdłuż miejscowości i po minięciu stadionu skręca nad brzeg jeziora Lubie. Dalej, wzdłuż południowego brzegu prowadzi do miejscowości Nowa Wioska, w której można zobaczyć most przesuwny wchodzący w skład fortyfikacji Międzyrzeckiego Rejonu Umocnionego. Dalej szlak prowadzi ścieżką wzdłuż jeziora Goszcza i dalej przez letniskową część Lubrzy z powrotem na plac „przy czołgu”. Nad jeziorami znajdują się liczne miejsca wypoczynku z ławkami i wiatami oraz tablicami informującymi o walorach przyrodniczych jezior i okolic Lubrzy.

Pętla Boryszyńska – Nordic Walking

Trasa: Lubrza – Boryszyn – Lubrza (17 km/czerwony)

Rodzaj trasy: historyczna – krajobrazowa

Stopień trudności – łatwy

Czas przejścia – 3,5 h

Walory – trasa biegnie drogami leśnymi do Podziemnej Trasy Turystycznej „Pętla Boryszyńska”. Po drodze mija obiekty MRU: jaz forteczny oraz wielki schron bojowy, a także ruiny starego młyna wodnego. Na przeprawie na kanale Rakownik mamy wspaniały widok na jezioro Paklicko Wielkie. W połowie trasy można zwiedzić podziemia „Pętli Boryszyńskiej”

Opis:

Szlak rozpoczyna się w centrum Lubrzy, na placu „przy czołgu” (na miejscu parkingi dla pozostawienia samochodu) i biegnie w kierunku południowym. Następnie skręca w kierunku Jordanowa, przy OW Martinez odbija na północny-wschód i drogą leśną, przechodząc pod autostradą A2 prowadzi do ujścia kanału Rakownik (szlak kajakowy) do jeziora Paklicko Wielkie. Jest do doskonale miejsce odpoczynku. Jest to także miejsce odpoczynku dla kajakarzy płynących z Lubrzy do Jordanowa oraz fragment trasy maratonu rowerowego o Puchar Pętli Boryszyńskiej, rozgrywanego tutaj na początku lipca. 100 m przed przeprawą, po lewej stronie, znajduje się jaz forteczny (Stau 714), a 200 m dalej ogromny, dwukondygnacyjny schron bojowy (Panzerwerk 706). Są to elementy Międzyrzeckiego Rejonu Umocnionego. Bunkier 706 jest dużym obiektem, wysadzonym niestety w powietrze przez radzieckich saperów. Szlak poprowadzi nas po bunkrze.

Dalej szlak prowadzi drogą otoczoną sosnowym lasem do ruin starego młyna wodnego na rzece Paklica i następnie polami do Podziemnej Trasy Turystycznej „Pętla Boryszyńska”. Podziemia Pętli Boryszyńskiej to Bateria Pancerna Nr 5, będąca częścią Odcina Centralnego Międzyrzeckiego Rejonu Umocnionego. Składa się z kilkunastu ogromnych komór, połączonych tunelami. Wszystko to znajduje się na głębokości od kilkunastu do prawie 30 m. W podziemiach można zwiedzać specjalnie przygotowane wystawy poświęcone fortyfikacjom w Polsce oraz technice wojennej. Pętla Boryszyńska to również siedlisko Nietoperzy, które można tutaj spotkać od późnego lata do wczesnej wiosny. Przy bunkrach zlokalizowane są miejsca odpoczynku z ławkami i zadaszeniem. Obiekt dostępny jest dla zwiedzających do 15 kwietnia do 15 października (www.bunkry.lubrza.pl). Po zwiedzeniu bunkrów szlak prowadzi przez miejscowości Boryszyn i Staropole z powrotem do Lubrzy. Po drodze przed wsią Boryszyn miniemy kolejny bunkier (PzW 778 – możliwość samodzielnego zwiedzania) oraz kanał taktyczny, którego zadaniem było utrudnienie ruchów nieprzyjaciela. Wzdłuż drogi znajdują się pozostałości po zaporze przeciwpancernej. W Staropolu, oddalonym od Boryszyna o zaledwie 300 m znajduje się kolejny bunkier (Pz.W. 780 – możliwość samodzielnego zwiedzania), widoczne będą dawne zabudowania dworskie oraz kościół. Po minięciu boiska sportowego szlak biegnie dalej wzdłuż drogi powiatowej otoczonej sosnowym lasem. Przed Lubrzą ponownie mijamy autostradę A2, tym razem górą. Na samym początku wsi, przy skrzyżowaniu ze szlakiem niebieskim możemy zobaczyć kolejny schron bojowy (Pz.W. 694 – zwiedzanie po uzgodnieniu z właścicielem). 200 m za bunkrem mijamy most, obok którego po prawej stronie widzimy jaz forteczny umożliwiający szybkie zalanie niżej położonych terenów. Obok znajduje się stanica kajakowa, z której możemy rozpocząć spływ do Jordanowa i dalej do Międzyrzecza. Po przejściu kolejnych 300 m zakończymy wędrówkę ponownie na placu przy czołgu.

Lokalizacja:

Zadanie publiczne jest współfinansowane ze środków otrzymanych z Urzędu Marszałkowskiego województwa lubuskiego