Lubuskie szlaki nordic walking - Sulęcińska Szwajcaria - okolice Sulęcina

„Karpatka” – 733 kilokalorii mniej

Czas przejścia – 2 h 13min

Długość trasy – 11,1 km

Stopień trudności trasy – średnia (kolor czerwony)

trasa znakowana dwukierunkowo

OPIS TRASY:

Trasa NW „Karpatka” jest mozaiką wrażeń estetycznych, a także tych związanych z aktywnością ruchową. Ze względu na dużą różnorodność w ukształtowaniu terenu oraz w zmieniającym się krajobrazie, trasa zadowoli nawet najbardziej wymagających. Z całą pewnością wymaga przygotowania w obszarze kondycji i siły z uwagi na dystans oraz wymagające i długie podejścia pod górę. Także trudna nawierzchnia – często piaszczysta może wpłynąć na zwiększenie wysiłku i mocniejszą pracę nóg i stóp. Jednakże wszystkie te walory mogą zostać w odpowiedni sposób wykorzystane, aby zrealizować stawiane sobie założenia i wyzwania treningowe.

Dodatkowo przepiękna i urozmaicona przyroda towarzysząca trasie, a także niesamowita bliskość lasu, w zachwycający sposób relaksuje umysł i ducha chodzących z kijkami nordic walking. Warto zaplanować krótki odpoczynek na moście nad rzeką Postomią na 5,9 km i pobyć przez chwilę w tym uroczym zakątku.

Szlak „ Karpatka” ma początek przy ulicy Daszyńskiego o stosownie niewielkim natężeniu ruchu, gdzie na poboczu można przeprowadzić rozgrzewkę czy ćwiczenia rozciągające po zakończeniu marszu. Warto pokonać około 280-metrowy odcinek trasy, aby dostać się na teren pobliskiego ośrodka wypoczynkowego, gdzie można wykonać ćwiczenia w milszym otoczeniu oraz pozostawić swoje pojazdy i uzupełnić węglowodany i płyny w restauracji, znanej z dobrej kuchni. Trasa w początkowej fazie prowadzi ścieżkami pomiędzy stawami rybnymi, usytuowanymi na terenie prywatnym, za zgodą właściciela, dlatego podczas marszu w tej okolicy należy zachować odpowiedni szacunek dla terenu oraz wędkujących.

Trasa NW „Karpatka” w około 18% wiedzie po twardej nawierzchni (bruk, asfalt) wymagającej użycia gumowych nakładek na końce kijów, reszta trasy pokryta jest miękką nawierzchnią. Przez cały dystans trasa prowadzi po drogach pozwalających na swobodny marsz dwóch osób obok siebie.

Przebieg trasy:

Szlak „Karpatka” ma początek przy ulicy Daszyńskiego, nieopodal skrzyżowania z ulicą Lipową, w miejscu gdzie zaczyna się krótka odnoga asfaltowa prowadząca do Ośrodka „Kormoran”. Tą odnogą właśnie rozpoczyna swój przebieg trasa NW „Karpatka” prowadząc na teren Ośrodka „Kormoran”. Tutaj trasa wiedzie wzdłuż parkingu, mijając po prawej obiekty noclegowe i restaurację, a następnie skręca w lewo i wkracza pomiędzy stawy rybne. Po minięciu pierwszych stawów, trasa prowadzi przez mostek za którym skręca w lewo, następnie w prawo mijając kolejne stawy rybne, a za nimi znowu skręca w lewo i potem w prawo wyprowadzając ścieżką prosto na drogę leśną, na której skręca w prawo. Następnie trasa wiedzie piaszczystą drogą wzdłuż linii lasu po lewej i doprowadza do skrzyżowania, na którym skręca w lewo. Trasa prowadzi prosto w kierunku miejscowości Długoszyn i docierając do linii pola, skręca w prawo. Dalej prowadzi wzdłuż skraju lasu, przecina skrzyżowanie na wprost, a następnie skręca w lewo i wiedzie prosto do kolejnego skrętu w prawo. Następnie, lekko falując dociera do skrzyżowania, gdzie skręca w lewo i leśną drogą doprowadza do bruku biegnącego z Długoszyna do Żubrowa. Dalej przez odcinek około 320 metrów trasa prowadzi wzdłuż bruku, a następnie skręca w lewo w teren leśny. Po około 200 metrach skręca w prawo i leśną drogą mijając na wprost kolejne skrzyżowania dociera do krzyżówki leśnej, gdzie skręca w prawo.

Po zakręcie trasa znowu prowadzi na wprost przecinając jedną ścieżkę i wchodząc na leśną drogę, z którą łączy się od prawej i wraz z tą drogą po lekkim łuku w lewo dociera do brukowanego fragmentu drogi, wyprowadzając na mostek nad rzeką Postomią. Następnie prowadzi przez most i wraz z piaszczystą drogą dobiega do zejścia w prawo, w które skręca i zaraz za którym ponownie skręca w prawo. Potem trasa, wraz z leśną drogą, wiedzie lekko pod górę i cały czas prosto aż do większego leśnego skrzyżowania dróg, które przecina prosto i dalej cały czas lekko pod górę przez około 840 metrów prowadzi do zakrętu w prawo. Po zakręcie trasa NW „Karpatka” wiedzie drogą przez las znowu prosto, mijając skrzyżowania i doprowadzając do drogi, na której skręca ostro w lewo. Następnie mocno pod górę, po około 250 metrach trasa skręca w prawo i po chwili wyprowadza z lasu na drogę wiodącą wśród pól i łąk. Drogą tą biegnie na wprost dochodząc ponownie do lasu i cały czas prosto dociera do charakterystycznego miejsca z otwartą przestrzenią, gdzie skręca po lekkim łuku w prawo i dalej przez las doprowadza do szerszej drogi pokrytej brukiem, na której skręca w lewo i wraz z którą wiedzie do asfaltowego odcinka, przy którym istnieje poszerzenie pokryte ubitym piaskiem. Wzdłuż asfaltu trasa dociera do punktu startu/mety gdzie zamyka pętlę.

„Wuzetka” – 733 kilokalorii mniej

Czas przejścia – 1h 50min

Długość trasy – 9,3km

Stopień trudności trasy – łatwa (kolor zielony)

trasa znakowana dwukierunkowo

OPIS TRASY:

Szlak „Wuzetka” jest odpowiedzią na potrzeby osób chodzących z kijkami nordic walking, które czują się pewniej na stabilnym podłożu. Dlatego też w dużej mierze trasa prowadzi ścieżkami i drogami o twardej nawierzchni (polbruk, asfalt, ubita ziemia), gdzie obowiązkowo należy zabrać gumowe nakładki na końcówki kijków.

„Wuzetka” ma początek niemal w centrum miasta Sulęcin i prowadzi wzdłuż ulicy Witosa nad jezioro Ostrowskie, otacza je, i wraca ulicą Witosa do miasta. W miejscu startu/mety jest niewiele miejsca, gdzie można przeprowadzić rozgrzewkę czy ćwiczenia rozciągające.

„Wuzetka” w głównej mierze ma służyć stosującym mniej zaawansowaną technikę nordic walking oraz czującym się niepewnie w samotności w leśnym otoczeniu. Trasa jest łatwa i z wyjątkiem krótkiego odcinka przy jeziorze, na którym występują korzenie oraz który wpierw opada, a potem lekko się wznosi, można ją zdefiniować jako w miarę płaską. Z tego powodu można na niej przeprowadzać treningi mające na celu doskonalenie i utrwalanie techniki „basic nordic walking”.

Trasa NW „ Wuzetka” spełnia również funkcję rekreacyjną, stwarzając możliwość dotarcia na nogach do uroczej plaży wraz z kąpieliskiem nad jeziorem Ostrowskim, gdzie warto zaplanować odpoczynek, opalanie czy też ochłodę w wodach jeziora. Z całą pewnością fragment trasy prowadzący przy jeziorze Ostrowskim jest wart pokonania wcześniejszych niedogodności związanych z marszem wzdłuż ulicy Witosa, na której odbywa się codzienny ruch drogowy. Szczególną uwagę na bezpieczeństwo należy zwrócić przy przechodzeniu przez drogę wiodącą między ciągiem rowerowo-pieszym, a obszarem leśnym.

Trasa w 96 % prowadzi po drogach pozwalających na swobodny marsz dwóch osób obok siebie. Pozostała część to wąski, jednoosobowy odcinek ścieżki leśnej.

Przebieg trasy:

Trasa NW „Wuzetka” ma początek w mieście, za dworcem PKS, obok sklepu znajdującego się przy ulicy Witosa. Trasa rozpoczyna swój przebieg chodnikiem wzdłuż ulicy Witosa w kierunku południowym i cały czas chodnikiem oraz ciągiem rowerowo- pieszym wiedzie przez 3,1 km do miejsca z drogowskazem, gdzie skręca w lewo przecinając drogę asfaltową, i wchodzi na teren leśny. Następnie po około 115 metrach trasa skręca w prawo i leśną drogą cały czas na wprost doprowadza do jeziora Ostrowskiego. Przy jeziorze trasa lekko schodzi w dół na jednoosobową ścieżkę podążając łukiem w lewo aż do skrzyżowania, na którym skręca w prawo pod górę, zostawiając lustro wody z tyłu. Dalej trasa lekkim łukiem w prawo, a potem prosto dociera do brukowanej drogi, gdzie skręca w lewo i prowadzi prawą piaszczystą stroną drogi wzdłuż bruku. Po około 240 metrach trasa skręca w lewo i wraz z leśną piaszczystą drogą wiedzie do plaży przy jeziorze Ostrowskim. Przy plaży trasa skręca w prawo i biegnie aż do charakterystycznego zakrętu w lewo, za którym przecina niewielki strumyczek i dalej wiedzie na wprost, mijając po lewej Camping Marina i docierając do asfaltowej drogi wewnętrznej. Na asfalcie trasa skręca w prawo i potem zaraz w lewo i doprowadza do drogi głównej nr 138 (przedłużenie ulicy Witosa). Trasa przecina drogę (uwaga na pojazdy!) i wraca na ciąg rowerowo-pieszy wyłożony brukiem, na którym skręca w prawo i dalej cały czas prosto trasa biegnie z powrotem do miasta Sulęcin do punktu startu/mety.

Lokalizacja:

Zadanie publiczne jest współfinansowane ze środków otrzymanych z Urzędu Marszałkowskiego województwa lubuskiego